[A+] [x]
Aandoening: Autisme
Een eenling wil niet eenzaam zijn ...
Douwe van der Meer
Pagina 1

Ik ben een jongen van bijna zeventien jaar. Ik heb een stoornis uit het autistisch spectrum, zoals dat met moeilijke woorden heet. Ik zal zo uitleggen wat dat ongeveer inhoudt. Ik zit op een grote scholengemeenschap, in de eindexamenklas van de havo.
Vanaf de brugklas ging het steeds slechter met me op school, toen is ook de diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS) gesteld. Al een paar jaar denk ik dat ik liever naar het speciaal onderwijs was gegaan. Mijn vader was daartegen, daarom is het er nooit van gekomen en nu, voor dat laatste halve jaar, heeft het weinig zin meer. Ik wil graag uitleggen waarom ik denk dat speciaal onderwijs voor mij het beste was geweest. Het zal mij niet meer helpen, maar misschien kan ik met mijn verhaal andere ouders van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis aan het denken zetten. Verder hoop ik dat door mijn verhaal meer begrip zal komen voor mensen met autisme.

Autisme is een contactstoornis. Dat zegt mij niet zoveel, want ik heb niet zoveel behoefte aan contact met andere mensen en daarom begrijp ik zelf ook niet echt wat daar nou het probleem aan is. Ik zie wel dat andere mensen het raar vinden dat ik zo op mezelf ben en me afzonder, bijvoorbeeld in de pauzes.
Ik heb moeite met gevoelens. Ik kan moeilijk omgaan met gevoelens. Ik kan gevoelens moeilijk onder woorden brengen. Ik kan ook gevoelens van anderen moeilijk aanvoelen.
Bij deze contactstoornis hoort ook dat ik moeite heb met taal. Taal hoort bij contact. Taal krijgt met andere lichaamstaal ineens een heel andere betekenis en lichaamstaal versta ik niet goed. Taal is niet logisch en heeft veel uitzonderingen. Taal is vaak onverwacht. En ik houd niet van onverwachte dingen. Ik weet het liefst al van tevoren wat er gaat komen.

Als je dit zo op een rijtje ziet, dan kun je je voorstellen dat ik op school er niet echt bij hoor. Ik kom vaak onhandig over. Ik geef niet om uiterlijk of om wat de grote groep belangrijk vindt. Ik heb vaak net de verkeerde kleren aan of ik vind net de verkeerde dingen leuk. Mijn humor is voor niet-autisten blijkbaar niet zo leuk als voor mij, want ik merk vaak dat kinderen zich aan mijn grappen ergeren.
Het gevolg is, dat ik al mijn hele middelbareschooltijd gepest word. Ik krijg opmerkingen naar mijn hoofd, ik voel dat ze me uitlachen of ze zitten aan me te duwen en te trekken. Ik ben al vaak alleen, maar zo voel ik me pas echt alleen. Ik word er zo langzamerhand heel goed in om pesten te negeren, maar ik hoor het toch, wat ze zeggen

De voordelen van onderwijs in een klas met andere kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis zijn voor mij enorm. In zo'n klas begrijpen we elkaar veel gemakkelijker. We spreken als het ware dezelfde taal. We begrijpen elkaars humor. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb een cursus sociale vaardigheden gedaan met andere autisten en ik heb daar een geweldige tijd gehad. Voor het eerst sinds lange tijd had ik het gevoel dat ik begrepen en aangevoeld werd en voelde ik mij prettig en niet eenzaam in een groep. Het was wel sneu voor de juffen, die niet autistisch waren, want die wisten nauwelijks wat ze met ons aanmoesten. Ik moet nog lachen als ik daaraan denk ... De juffen voelden zich vast buitengesloten door ons. En dat is nou precies wat ik bedoel: ik voel me in een gewone groep buitengesloten en aan de kant staan, buiten spel gezet, aan de zijlijn.
Maar er zijn ook nog andere voordelen. Op een bijzondere school heb je leraren die weten wat autisme is en die niet denken dat je 'het' expres doet of dat je dom of ongevoelig bent. Er zijn kleinere klassen. Er is meer structuur en minder drukte in de pauzes.

Mijn vader heeft een school bezocht bij ons in de buurt, waar lichamelijk en geestelijk gehandicapte kinderen op zitten en kinderen met een stoornis. Die school heeft een kleine klas met havo-leerlingen die net zo zijn als ik. Mijn vader was erg geschrokken toen hij op die school kwam. Hij zei dat er allemaal kinderen op zaten ...



Beoordeel dit verhaal:
  • Huidige rating: 3.6/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Huidige waardering: 7